onsdag 23 mars 2011

Musikaler på olika sätt

Förra veckan kunde man i tidningen läsa en recension av Södra Ölands Musikteaters uppsättning av Skönheten och Odjuret (som jag hela tiden stavar Sjönheten). Det fanns en bild på Gaston som var helt fantastisk och alla kostymerna var jättefina. Så nu har vi bestämt oss för att vi ska gå och se föreställningen när den går på Kalmar teater (den går på Öland först) mestadels för att mamma och Jonas sa att Kalmar teater är jättefin så vi borde se den. Jag ser verkligen fram emot att gå och se den men jag funderar också på att gå med i föreningen eftersom jag fortfarande drömmer om att få vara med i en musikal. Årsavgiften är dessutom bara 100 kr så det har jag faktiskt råd med. Jag har mailat dem för att få veta var och när de övar eftersom jag inte har något körkort utan måste förlita mig på bussar. Och kan man inte komma dit på ett smidigt sätt så kommer det sorgligt nog falla på det. Jag hoppas verkligen att det inte ska vara alltför långt bort för jag skulle verkligen vilja vara med.
Jag tänker också vara med i årets Script Frenzy och försöka skriva min steampunk/goth/dystopi-musikal. Mamma tyckte inte att jag borde vara med. Hon tycker väl att jag borde koncentrera mig på att söka jobb men jag tycker att jag kan klara både och. Jag har en månad på mig att skriva ett manus på 100 sidor. Det känns inte alls lika mycket som NaNoWriMo när jag har en månad på mig att skriva 50 000 ord. Det enda jag är lite nervös över är att jag aldrig har skrivit en låt förut (förutom den till Gröna Draken men den ska vi absolut inte räkna). Oskar har redan sagt att han kan skriva musiken den dag som jag faktiskt skriver den där musikalen men om texterna är kass spelar det ingen roll hur bra musiken än är. Jag ska ändå försöka och hoppas på det bästa för att skriva är musikal (och få den uppsatt) är också en dröm. Jag hoppas bara att det här är drömmar jag kan förverkliga och att de inte går åt skogen. Jag är tillräckligt deppig redan med all skit.
Jag skulle kunna skriva en så kallad "jukebox musikal" som helt enkelt är en musikal med låtar som inte skrevs specifikt till den musikalen utan som fanns innan, te x Mamma Mia, We Will Rock You (antar jag även om jag inte sett den), Moulin Rouge och Glee (Waaa!!! Är Glee bra eller vad?! De som kom på att göra en musikal som TV-serie är genier! ^^). Eftersom mycket av mitt skrivande inspireras av musik så har jag ofta tänkt att jag kanske borde skriva en jukebox-musikal men nackdelen med det är ju att man måste få tillstånd att använda de låtarna och det är ju krångligare än att skriva musiken själv. Dessutom så bygger den här musikal-idén jag har inte på redan existerande låtar och då kan det bli svårt att passa ihop musik och story.
Jag tänker därför försöka skriva musiken själv åtminstonde till att börja med. Om det sedan skulle gå åt skogen så kanske jag tar upp frågan till omprövning eller frågar Steffi. Hon är bra på att skriva dikter och sångtexter och många musikaler har en som skriver storyn (ofta den som får minst credit), en som skriver musiken och en som skriver låttexterna. Vi får väl se.
En annan sak jag funderar över är om jag ska skriva den på engelska eller svenska. Om jag ska gå på det som känns lättast så blir storyn på svenska och låtarna på engelska men det kan ju bli lite skumt. Det är väl lättast att få musikalen uppsatt i Sverige istället för att ge mig iväg till West End med en gång så därför kommer jag nog försöka skriva på svenska men precis som med låttexterna så kanske detta är något jag ändrar senare.
Okej, alldeles för mycket virriga tankar och spekulationer här nu så jag ska sluta.

Södra Ölands Musikteater: http://www.sodraolandsmusikteater.se/index.html
Script Frenzy: http://www.scriptfrenzy.org/

"Sometimes it’s hard to appreciate what a good singer you are because all I'm thinking about is shoving a sock into your mouth."
- Kurt (från Glee)

Inga kommentarer: