onsdag 13 april 2011

Vad ska jag göra?

Så jag tänkte fortsätta skriva på mitt manus idag. Jag skrev visserligen 9 sidor igår (känner mig ganska nöjd över detta) men jag ligger fortfarande typ 4 dagar efter så jag kan ändå inte ta det lugnt. Tyvärr blev jag lite distraherad av S som skickade mig sina tankar om mitt förra inlägg. Jag tror att jag har rett ut allt med henne nu men om någon annan läser det här så kan jag bara säga att jag mådde väldigt dåligt när jag skrev det förra inlägget och när jag mår dåligt och är arg överdriver jag ofta. Tyvärr var det också fallet med inlägget så tro inte att S är en hemsk person eller så. Tvärtom är hon helt fantastisk. Jag är bara väldigt dålig på att inte överdriva och skriva elaka saker när jag själv mår dåligt.

Jag har också funderat på vad jag ska göra med mitt liv. En del av mig vill gå tredje året Leksand men en annan del av mig säger att det inte är någon bra idé. Jag försökte räkna upp för- och nackdelar.

Fördelar:

Jag får bo ett helt år till ihop med mina kompisar där uppe.

Jag får lära mig mer bokbinderi som jag ju tycker är kul.

Jag kommer härifrån.

Nackdelar:

Jag tycker fortfarande inte om läraren.

Om jag inte kan få jobb efter två år kan jag nog inte få det efter tre år.

Min "slutsats" är att det skulle vara väldigt trevligt att gå tredje året men inte mer än så. Jag skulle egentligen inte tjäna något på det. Alltså borde jag kanske läsa något annat istället. Något som ger mig större chanser att få jobb.

Problemet är bara att jag inte vet vad jag ska söka. Översättare ligger fortfarande en bit upp på topplistan men det är väl det vettigaste alternativet. Mitt största problem är väl att de få jobb jag faktiskt kan komma på att jag vill jobba med är jobb som är svåra att få arbete som och som man inte tjänar särsklit mycket på: bokbindare, författare, diverse hantverksyrken, maskör etc.

Översättare är tvåårig utbildningen men den kräver att man läst engelska B och har 60 poäng (ett år) från att ha läst ett språk på högskola. Tre år känns som så länge. Särskilt om det sedan visar sig att jag inte vill jobba med det. Vad var då meningen med att plugga det? Bara bortkastad tid. Funderar lite på guldsmed. Läste om maskör och det verkar jättehäftigt men jag vet inte om det är så lätt att få jobb som det.

Hittade en musikalutbildning (som inte kostar skjortan som den i stockholm som jag hittat tidigare): http://www.musikalakademien.se/ Kikade på deras hemsida och det känns som att det skulle vara jättekul men nästa utbildning börjar 2012. Dessutom är jag inte säker på om jag skulle klara av att jobba som musikalartist. Jag har lite scenskräck (i alla fall när det kommer till teater, dans är okej), det var länge sedan jag dansade och den enda som någonsin sagt att jag sjunger bra är S. Även om det gjorde mig väldigt glad när hon sa det så vet jag inte om jag kan tro helt på det när ingen annan har sagt det. Jag tror inte hon sa det bara för att vara snäll utan för att hon faktiskt tycker det men vad tycker andra? Jag vill inte gå på audition (Tänk det! Det enda intagningskravet var gymnasiekompetens och audition) och skämma ut mig inför en massa andra som är bättre än jag. Jag vet inte. Jag antar att jag har tid på mig eftersom det är ett år tills nästa utbildning. Men vad gör jag tills dess? Att söka jobb har ju gått så bra hittills och ska jag verkligen slösa CSN-bidrag på att läsa något bara för att ha något att göra? Men samtidigt kan jag ju inte bara sitta och rulla tummarna.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan räkna upp massor av saker som jag INTE vill jobba med men det är mycket svårare att komma på vad jag faktiskt vill göra. Och när jag väl kommer på något så känns det meningslöst att ens försöka plugga till det eftersom man inte kan leva på det i alla fall. *Suck* Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv. :(


Jäklar! Råkade just förnya sidan utan att ha publiserat inlägget. Tur att den sparar automatiskt då och då så jag inte behövde skriva om det. Men jag blev riktigt rädd där ett tag. o_O


"I never think of the future - it comes soon enough."

- Albert Einstein

Inga kommentarer: